Khamis, 15 Julai 2010

Radiasi


Apabila badan kita terdedah kepada radiasi, maka beberapa mekanisma akan berlaku dan memberi kesan terhadap sel-sel dalam badan. Sel-sel akan mengalami kerosakan atau kematian. Kematian sel bukan sesuatu yang asing sebab itu adalah sifat tabii sel. Tetapi apabila kematian sel berlaku secara berterusan dengan jumlah yang banyak, maka badan tidak mampu menghasilkan sel pengganti. Situasi seperti ini akan mengundang situasi buruk kepada sistem badan manusia. Orang awam sepatutnya menerima had dos tahunan tidak melebihi 1mSv setahun.

Umumnya radiasi lebih sensitif kepada sel-sel yang giat membahagi dan mengalami pertumbuhan. Dalam tubuh manusia, organ yang paling banyak sel-sel aktif membahagi adalah bahagian organ pembiakan. Oleh sebab itulah kita disaran melindungi organ pembiakan kita semasa melakukan pemeriksaan yang melibatkan radiasi sepeti imbasan sinar x, ct-scan. dan lain-lain Pekerja-pekerja yang terlibat dengan radiasi seperti mengendalikan bahan radioaktif juga perlu menjaga organ pembiakan khususnya serta organ-organ lain. Bagi pekerja yang terlibat dalam bidang radiasi, had dos tahunan mestilah tidak melebihi 50mSv setahun.

Bayi dan kanak-kanak juga mempunyai sel-sel yang giat membahagi disebabkan mereka sedang dalam proses pertumbuhan dan tumbesaran. Golongan ini perlu dielakkan dari terkena radiasi yang tidak perlu kerana badan mereka cukup sensitif. Begitu juga dengan fetus dalam kandungan. Sel-sel fetus juga giat membahagi dan sebab itulah ibu mengandung dielakkan dari sebarang radiasi dan jika terpaksa mesti mendapatkan nasihat doktor atau pakar untuk terus melakukan pemeriksaan yang melibatkan radiasi. Penerimaan radiasi berlebihan boleh membawa kecacatan kepada fetus selepas dilahirkan. Had dos yang disarankan kepada fetus adalah tidak melebihi 1mSv.


Tiada ulasan:

Feature Post

MEDICAL CARD - APA YANG PATUT ANDA TAHU ?

Perkara penting yang perlu anda faham mengenai MEDICAL CARD. 1. Kekerapan Lawatan doktor Sesetengah polisi perubatan hanya menghadkan la...

Popular Post